ale CYRK !

PO CO TEN CYRK?

Pedagogika cyrku, czyli ruch w uczeniu się
WPROWADZENIE W PEDAGOGIKĘ FASCYNACJI.
Pedagogika cyrku jest wykonywaniem i połączeniem cyrkowych aktywności ruchowych oraz artystycznych umiejętności z pedagogicznymi treściami i celami. (Kiphard, 1997)
Pedagogikę cyrku a w szczególności żonglowanie zaczęto wykorzystywać w różnych dziedzinach życia: edukacyjnego, społecznego, naukowego, ekonomiczno – biznesowego a nawet terapeutycznego.
Po co ten cyrk?
Rozwój poznawczy:
– Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej.
– Aktywizacja półkul mózgowych.
– Modele i strategie uczenia się.
– Wspomaganie procesu nauczania i uczenia się.
– Forma wspomagania terapii dysleksji, ADHD.
– Rozwój równowagi obu stron ciała oraz umysłu i ciała.
Umiejętności społeczne:
– Rozwój komunikacji oraz współpracy, integracja.
– Odpowiedzialność za siebie i grupę.
– Wspaniała zabawa.
– Alternatywna forma spędzania czasu wolnego
– Forma relaksacji i odstresowania.
– Praca nad emocjami.

mgr Anna Adamczyk

 

ŻONGLERKA TO NIE TYLKO ZABAWA

Od dawien dawna żonglerka przez całe pokolenia towarzyszyła ludzkości w różnych formach.
Najbardziej znana forma to zwykła korzyść materialna, jaką można było z niej uzyskać. Zainteresowanie ludzi swymi niezwykłymi zdolnościami zręcznościowymi przy żonglerce była sposobem na życie i przeżycie w błogim stanie późniejszego lenistwa (nauka nie trwa wiecznie). Taka forma była praktykowana przez wieki i tylko do tego się sprowadzała, lecz jak wszystko wokół nas nie jest wieczne, istota żonglerki musiała ewaluować razem z nami ze zmieniającym się światem. Zaczęto dopatrywać się w tych z początku tak prymitywnych i błazeńskich sztuczkach czegoś więcej.
Zauważono, iż ludzie potrafiący żonglować wykazują zaskakująco większe zdolności nie tylko w zakresie czystej fizyki, ale też percepcji myślowej:
– potrafią kontrolować o wiele lepiej swoje emocje
– są w stanie myśleć o wiele bardziej przestrzennie niż przeciętny człowiek
– ich zręczność, wytrwałość, szybkość reakcji nie tylko rąk przekłada się na ich samopoczucie
– żonglerka pozwala na pełen relaks i koncentrację w jednym czasie.
Wnioski są jednoznaczne – żonglerka to nie tylko zabawa, to także potężny klucz do nas samych.
Potrafisz żonglować – potrafisz zmierzyć się z problemami i je przezwyciężyć.
Potrafisz żonglować – potrafisz być kreatywny i przedsiębiorczy.
Potrafisz żonglować – potrafisz kontrolować swoje samopoczucie i stan zdrowia.
Ostatnio żonglerka jest coraz częściej wykorzystywana w zajęciach terapeutycznych i pracy
z dziećmi nadpobudliwymi i mającymi problemy w koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Umiejętność koncentracji, potrzeba skupienia, wykorzystanie kilku czynności równocześnie pozwala na rozładowanie nagromadzonych emocji w celu osiągnięcia zamierzonego zadania. W tym przypadku uzmysłowienie i pokazanie przez „zwykłe ćwiczenia z piłeczkami”, jak można uzyskać niewyobrażalne korzyści.
Żonglerka obecnie nie jest metodą na życie i przeżycie, jaką była na początku. Stała się teraz metodą na osiągnięcie sukcesu. Sukcesu w pracy, w życiu rodzinnym, pokonywaniu własnych ułomności i rozmaitych błędów w nas samych, które mieliśmy, mamy i będziemy mieć.
Więc spróbujmy i żonglujmy!

ale CYRK !
Przewiń do góry
Skip to content