W KRAINIE BAJEK

KONSPEKT ZAJĘCIA  DLA DZIECI 5-6LETNICH     autorka: Marta Aksman

 Temat: W krainie bajek

Cele:

  • doskonalenie mowy komunikacyjnej,
  • przezwyciężanie nieśmiałości w mówieniu przed grupą,
  • rozwijanie myślenia abstrakcyjnego,
  • doskonalenie umiejętności odgrywania wybranych scenek za pomocą pantomimy.

 Pomoce:

  • wyrazy do globalnego odczytywania – tytuły bajek,
  • rekwizyty pasujące do bajek, np. miotła, kapelusz, rybka, siec, groszek, fartuszek, itp.
  • ilustracja przedstawiająca bajkę do zakrycia paskami papieru.

Literatura:

  • wiersz: „Bajka zgadywanka” M. Brykczyński

 Przebieg zajęcia:

  1. „Co by było, gdyby nie było bajek”

Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat znanych im bajek. dzieci wypowiadają się o swoich ulubionych bohaterach. Nauczycielka tak prowadzi rozmowę, aby uzyskać informacje na temat tego: gdzie można bajki obejrzeć, jak powstają bajki, różnych rodzajów bajek – animowane, przedstawienia kukiełkowe, występ aktorów w teatrze, film w kinie itp.

Następnie zadaje pytanie: „Co by było, gdyby nie było bajek” – wspólnie z dziećmi ustalają, jakie wyniknąć mogą konsekwencje, gdyby nie było bajek.

Nauczycielka zadaje również inne pytania rozwijające twórcze myślenie dzieci;

„Co by było, gdyby kopciuszek nie zgubił pantofelka”,

„Co by było, gdyby postacie z bajek zamieniły się miejscami, np. zamiast wilka u babci w chatce było by w łóżku brzydkie kaczątko”

 

  1. Wiersz

Nauczycielka przeprowadza rozmowę z dziećmi na podstawie wiersza.

 

BAJKA ZGADYWANKA M. Brykczyński
Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
Tam gdzie świat jest odwrócony,
Dla Alicji małą chatkę,
Zbudowali Krzyś z Puchatkiem.
A w tej chatce, na makatce,
Baba Jaga siedzi w klatce
Marząc we śnie, że na chwilkę
Śnieżkę zje do spółki z wilkiem
Chociaż Śnieżka, wielka śmieszka
Z babcią w innej bajce mieszka-
Za górami, za lasami,
Gdzie smok tańczy z rycerzami
A przy norce swej, w ogródku
Siedzi 7 krasnoludków
Każdy, paląc długą fajkę,
Opowiada inną bajkę
I z tych bajek dobra wróżka
Plecie wierszyk dla Kopciuszka,
A gdy jej zabraknie wątku
To zaczyna od początku
Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
Tam gdzie świat jest odwrócony
Wszystko plecie się bezładnie
Jak rozwikłać to, kto zgadnie?

 

  1. Odgrywanie scenek pantomimicznych: „Co to za bajka”

Dzieci dobierają się w kilkuosobowe zespoły. Każdy zespól otrzymuje kopertę. Po jej otwarciu dzieci odczytują tytuł bajki. Zadanie polega na pokazaniu ruchem bez używania słów fragmentu bajki – pozostałe dzieci odgadują, o jakiej bajce jest mowa.

 

  1. Globalne odczytywanie: „Jaka to bajka”

Dzieci siedzą w półkolu. Nauczycielka porozkładała na podłodze wyrazy związane z tytułami bajek. Zadaniem dzieci jest odnalezienie wyrazów pasujących do siebie i połączenie je w tytuły bajek, np.

CZERWONY                                         KRÓLEWNA                                  JAŚ                 

DRATEWKA                                           W BUTACH                                   ŚNIEŻKA                                            

i MAŁGOSIA                                           SZEWCZYK                                   KOT

 

 

  1. Przedstawianie bajek

     Każde z dzieci dostaje rekwizyt pasujący do konkretnej bajki. Tych rekwizytów może być tyle, aby dotyczyłynp.2-3 bajek. dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki. Na przerwę dobierają się w zespoły zgodnie z pasującymi do siebie rekwizytami. Po połączeniu się w grupki, dzieci odgrywają krótkie scenki związane z poszczególnymi bajkami wykorzystując posiadane rekwizyty.

 

  1. „Ukryty obrazek”

Dzieci siedzą przed nauczycielką. Na tablicy jest obrazek zakryty paskami papieru. N-elka zdejmuje jeden a dzieci próbują odgadnąć jak bajka przedstawiona została na ilustracji.

Takich obrazków może być kilka.

 

  1. Praca plastyczna: „Kukiełki”

Dzieci wykonują kukiełki mając do wyboru różnorodne materiały plastyczne, np. bibuła, włóczka, krepina, kolorowy papier, wata i inne Podstawą jest papierowa torebka śniadaniowa. dzieci naklejają wycięte przez siebie elementy, tak aby powstała postać z bajki.

Po zakończonej pracy opowiadają o swoich pracach.

 

KONSPEKT ZAJĘCIA  DLA DZIECI 5-6LETNICH   autorka: Marta Aksman

Temat: W krainie bajek

Cele:

  • rozwijanie wyobraźni i pomysłowości,
  • rozwijanie myślenia abstrakcyjnego,
  • doskonalenie umiejętności czytania,
  • wdrażanie do pracy zespołowej.

Pomoce;

  • karty pracy,
  • wyrazy do globalnego odczytywania,
  • duże obrazki z bajkami pocięte na elementy,
  • obrazki z elementem, postacią z bajki, w której czegoś brakuje, np.

     czarownica bez miotły, kot bez butów i kapelusza,

  • farby plakatowe i pomoce do malowania: gąbki, korki, lignina, wełna,      ziemniaki, itp.

Literatura:

  • Stec Joanna: „Zagadki dla najmłodszych”, PW „MAC” SA, Kielce 1999

 

Przebieg zajęcia

  1. Wypowiedzi dzieci do tematu; „Co to jest bajka”?
  2. Rozwiązywanie zagadek przez dzieci związanych z tematem bajek;

Choć to nie rolnik, lecz rolę ma, często w teatrze lub w filmie gra.

Zakładają sztuczne włosy, przyklejają wąsy, nosy. Czasem noszą maski. Dostają oklaski.

Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek?

Podnosi się, to opada, a gdy spada, to się klaszcze. Choć nie śpiewa i nie gada, ważną rolę gra w teatrze.

Choć nie żywe – ale żyją – widzowie im brawa biją. Występują w teatrze, chętnie na nie patrzę.

 Jakie to maluchy zawsze są brodate i ciężko pracują i zima i latem?

 Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspomnicie. Chodziłem tam w butach, miałem lżejsze życie.

  

  1. Układanie zagadek przez dzieci

 

  1. Praca w zespołach – „Składanie obrazka”

     a/ wersja łatwiejsza

     Dzieci podzielone są na dwa zespoły. Każde z dzieci w swoim zespole dostaje dowolny fragment tego samego obrazka. Zadaniem dzieci jest szybkie ułożenie obrazka z części i podanie tytułu bajki.

Dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki. Na ustalone hasło odszukują się w swojej drużynie i składają obrazek w całość.

 

b/ wersja trudniejsza

     Nauczycielka rozdaje wszystkim dzieciom po jednym fragmencie obrazka. Dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki. Na ustalone hasło zatrzymują się i poszukują fragmentów obrazków pasujących do siebie.

Zadaniem dzieci jest szybkie ułożenie obrazka z części i podanie tytułu bajki.

Nauczycielka może w ten sposób rozdać dzieciom kilka obrazków, np.3-4.

 

  1. Globalne odczytywanie: „Jaka to bajka”?

      Dzieci siedzą w półkolu. Na podłodze leżą obrazki przedstawiające bajki a obok podpisy z ich tytułami. Dzieci wspólnie z nauczycielką dopasowują tytuły bajek do obrazków.

 

  1. Zabawa dydaktyczna: „Co tu brakuje”

Nauczycielka przedstawia obrazki, na których brakuje charakterystycznego elementu dla postaci, sytuacji itp.

Nauczycielka pokazuje obrazek i pyta, czego tu brakuje, np.:

karoca – woźnicy, koni, królewny,

kot na drodze w lesie – kapelusza, butów węzęłka,

staw – kaczątka, łabędzia,

czarownica – miotły, domku na kurzej łapce, Jasia i Małgosi

sala zamkowa – Kopciuszka, królewicza, złej macochy, gości na balu.

 

  1. Praca plastyczna: „ Mój ulubiony bohater z bajki”

      Dzieci malują farbami plakatowymi mając do dyspozycji następujące pomoce – gąbki, lignina, stemple z wełny i z ziemniaków, korki od butelki oraz inne materiały nadające się do tego zadania.

Po wykonaniu pracy dzieci wypowiadają się na ich temat.   

W KRAINIE BAJEK
Przewiń do góry
Skip to content