ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Warszawskie Centrum Szkoleniowe KLANZA, zwane w dalszej części statutu „Centrum”, jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim.
Centrum ma swoją siedzibę w Warszawie, przy ul. Zacisznej 3, 02-912 Warszawa.
Centrum działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe- (Dz.U.2021.1082 t.j.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2018 r.
- w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. Poz. 2029)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (U.2019.1045 ) ,
- niniejszego statutu.
Nadzór pedagogiczny nad Centrum sprawuje Dyrektor Centrum, nadzór formalny prowadzi organ prowadzący.
ROZDZIAŁ II
Cele Warszawskiego Centrum Szkoleniowego KLANZA
Misja Centrum jest zgodna z misją Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów
i Animatorów KLANZA tj. podnoszeniem jakości polskiego systemu edukacyjnego poprzez wprowadzanie w nauczanie i wychowanie stylu wyzwalającego aktywność własną uczestników w atmosferze współpracy i poszanowania podmiotowości.
- Celem Warszawskiego Centrum Szkoleniowego KLANZA jest organizowanie
i prowadzenie działań wspomagających polską edukację, w tym form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, szkół publicznych i niepublicznych i innych placówek oświatowych a także upowszechnianie dobrych praktyk pedagogicznych. - Centrum stawia sobie następujące cele szczegółowe:
- zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli;
- podniesienie jakości pracy placówek oświatowych poprzez pracę z radami pedagogicznymi;
- gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji z zakresu szeroko pojętej pedagogiki zabawy i nowych metod pracy z grupą;
- promowanie stosowania w kształceniu i wychowaniu Metody KLANZY oraz metod aktywizujących pracę uczestników.
ROZDZIAŁ III
Organ prowadzący
- Organem prowadzącym Warszawskie Centrum Szkoleniowe KLANZA jest Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA Oddział Warszawski (zarejestrowany w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru pod numerem KRS 000013482), reprezentowany przez Zarząd Oddziału, zwany dalej „Organem Prowadzącym”.
- Organ Prowadzący jest odpowiedzialny za działalność Centrum, zapewnia środki finansowe na jego utrzymanie, odpowiednie warunki lokalowe, kadrowe i organizacyjne niezbędne do realizacji zadań wynikających z niniejszego Statutu.
- Organ Prowadzący przygotowuje plan pracy Centrum na dany rok szkolny oraz
przedstawia Mazowieckiemu Kuratorowi Oświaty sprawozdanie z jego realizacji.
- Organ prowadzący, prowadzi, przekształca i likwiduje Centrum.
ROZDZIAŁ IV
Zadania Warszawskiego Centrum Szkoleniowego KLANZA
- Do zadań Centrum należy:
- Organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek poprzez diagnozowanie
i zaspokajanie ich potrzeb oraz realizację różnorodnych form wspomagania. - Prowadzenie różnorodnych form doskonalenia takich jak szkolenia, seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty, kursy.
- Przeprowadzanie konsultacji i superwizji dla nauczycieli, doradców zawodowych
i terapeutów. - Publikowanie i rozpowszechnianie materiałów dydaktycznych i edukacyjnych.
- Współpraca z organizacjami krajowymi i zagranicznymi, władzami państwowymi i samorządowymi, stowarzyszeniami w zakresie organizowania efektywnych form doskonalenia nauczycieli.
- Inne zadania wynikające z aktualnych potrzeb doskonalenia nauczycieli.
- Placówka realizuje swoje zadania w szczególności poprzez przygotowywanie, organizowanie i prowadzenie warsztatów, szkoleń, seminariów, konferencji, szkoleniowych rad pedagogicznych oraz innych specjalistycznych zajęć dydaktycznych, szczególnie w zakresie:
- metody KLANZY,
- metodyki nauczania poprzez zabawę,
- metod aktywnych w pracy z grupą,
- arteterapii i działań twórczych,
- pedagogiki cyrku.
ROZDZIAŁ V
Organizacja Warszawskiego Centrum Szkoleniowego KLANZA
Działalnością Centrum kieruje Dyrektor powołany przez Organ Prowadzący na okres 3 lat.
Do zadań i kompetencji dyrektora Placówki należy:
- Kierowanie pracą Placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
- Realizowanie planu pracy Placówki oraz ustalanie kierunków działalności.
Dobór kadry specjalistów zatrudnianych i współpracujących z Centrum.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego i organizacyjnego oraz nadzorowanie prowadzenia dokumentacji związanej z realizacją zadań . - 11.
Dyrektor Centrum traci funkcję z chwilą:
- Adresatami oferty szkoleniowej Centrum są w szczególności nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli.
- Centrum może organizować i prowadzić formy doskonalenia z własnej inicjatywy lub na zlecenie różnych placówek oświatowych oraz innych podmiotów.
- Decyzję o zorganizowaniu i prowadzeniu danej formy doskonalenia podejmuje Dyrektor Centrum po zatwierdzeniu planu finansowego danej formy doskonalenia przez organ prowadzący.
- Organizowane formy doskonalenia zawodowego nauczycieli odbywają się w lokalach wynajmowanych dla potrzeb realizacji zadań statutowych lub w placówkach zamawiających szkolenia.
Osoby realizujące merytoryczne zadania na rzecz Centrum powinny posiadać kwalifikacje według obowiązujących przepisów oświatowych i doświadczenie gwarantujące należyty poziom i efektywną realizację zadań statutowych.
W Centrum zatrudnia się:
- nauczycieli – trenerów Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
(w oparciu o własny system certyfikacyjny Stowarzyszenia), - nauczycieli – specjalistów,
- specjalistów niebędących nauczycielami,
- pracowników biura i obsług szkoleń.
Centrum prowadzi doskonalenie nauczycieli na podstawie autorskich programów trenerów KLANZY i zatrudnionych nauczycieli.
Do zadań i kompetencji osób prowadzących szkolenia w Centrum należy:
- Przygotowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, warsztatów, kursów doskonalących oraz innych specjalistycznych zajęć dydaktycznych,
- Prowadzenie konsultacji i superwizji dla nauczycieli, doradców zawodowych,
- Opracowywanie materiałów edukacyjnych i dydaktycznych,
- Rzetelne i terminowe realizowanie przydzielonych zadań,
- Prowadzenie dokumentacji związanej z ich realizacji,
- Przestrzeganie zapisów statutowych, Kodeksu Etycznego Trenera i wewnętrznych regulaminów .
- Dokumentację Centrum stanowią:
- Statut Centrum,
- Plany pracy i sprawozdania z realizacji planu za każdy rok szkolny,
- Dokumenty ze szkoleń:
- Dzienniki zajęć,
- Listy obecności na szkoleniach,
- Ankiety ewaluacyjne wraz z podsumowaniem po każdym szkoleniu,
- Wykaz wydanych zaświadczeń (w wersji elektronicznej i papierowej),
- Wzory zaświadczeń,
- Teczki osobowe trenerów placówki,
- Autorskie programy realizowane w placówce,
- Plany i sprawozdania z nadzoru pedagogicznego,
- Uczestnicy, którzy ukończyli daną formę doskonalenia, otrzymują zaświadczenie, zgodnie z przepisami prawa.
- Placówka prowadzi rejestr wydawanych zaświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dokumentacja organizacyjna i merytoryczna jest gromadzona i przechowywana zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dane osobowe pozyskiwane od uczestników szkoleń są przetwarzane
i archiwizowane zgodnie z aktualnymi przepisami RODO.
ROZDZIAŁ V
Tryb uchwalania i wprowadzania zmian w statucie
- Zmiany w statucie dokonywane są przez organ prowadzący w trybie właściwym dla jego nadania.
- O wszelkich zmianach dotyczących zakresu działalności placówki lub statutu, organ prowadzący powiadamia Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
- Po wprowadzeniu zmian organ prowadzący tworzy tekst jednolity statutu.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
Centrum używa podłużnych pieczęci firmowych (adresowych) i papierów firmowych zaakceptowanych przez organ prowadzący.
Centrum może posiadać regulaminy i instrukcje wewnętrzne zatwierdzone przez organ prowadzący.
W przypadku likwidacji Centrum jego majątek zostaje przekazany organowi prowadzącemu.
Niniejszy statut obowiązuje od dnia 25 października 2021 r.