Jestem nauczycielką jednego z warszawskich przedszkoli, od wielu lat interesuję się metodą stymulującą rozwój dziecka, Kinezjologią Edukacyjną. Moje zainteresowanie tą metodą z roku na rok zmienia się w fascynację, a to za sprawą fantastycznych rezultatów jakie uzyskuję dzięki tej metodzie w pracy z moimi wychowankami.
Na początek trochę teorii. Program Gimnastyki Mózgu to początkowy stopień Kinezjologii Edukacyjnej, jest to system prostych, szybkich i atrakcyjnych ćwiczeń i ruchów podnoszących energie ciała i dostarczających zadowolenie, ukierunkowanych na rozwój doświadczenia ucznia na poziomie „całego mózgu”. W procesie uczenia się potrzebna jest praca mózgu jako całości. Osiągnąć to można za pomocą ruchów reedukujących i ćwiczeń Gimnastyki Mózgu dającym możliwość uczącym się uruchomić te części mózgu, które wcześniej nie brały udziału w procesie uczenia się. Dzięki wykorzystaniu ruchów Gimnastyki Mózgu wszystkie części mózgu włączają się i współpracują, żeby poprawić każdą wybraną umiejętność.
Z tej metody w swojej pracy wykorzystuję tylko elementy, niektóre ćwiczenia i to tylko te które interesują moich wychowanków, są dla nich atrakcyjne i są przydatne w pracy z dziećmi na danym etapie rozwoju. Ćwiczenia którymi dysponuje ta metoda są szalenie atrakcyjne i bardzo proste w zastosowaniu.
Teraz praktyka. Dzień w przedszkolu dzieci zaczynają od picia wody, to ona powoduje wzrost energii, wspomaga procesy życiowe i poprawia koordynację. Po wypiciu wody dzieci robią leniwa ósemkę (leniwa bo leży oo), wodza dłonią po dużym rysunku ósemki, to ćwiczenie integruje prawą i lewą półkulę, poprawia równowagę i koncentrację. A przed samymi działaniami praktycznymi lub umysłowymi dzieci siadają w pozycji Cooka, lubią zarówno samo ćwiczenie jak i jego nazwę, podczas którego siedząc krzyżują wyprostowane nogi i krzyżują na piersi splecione dłonie a ćwiczenie to rozprasza napięcie. Potem wykonują ruchy naprzemienne, dotykają lewym łokciem prawego kolana, a potem prawym łokciem lewego kolona (to jest tylko jedna z wielu wersji tego ćwiczenia), ćwiczenie to rozbawia dzieci, są radosne, roześmiane a ono poprawia koordynacje lewa/prawa strona ciała. Również wykonują ćwiczenia oddechowe np. Sowa, wdychanie i wydychanie powietrza odwracając głowę z lewej na prawą stronę i z powrotem, często stojąc w rzędzie (tę wersję uwielbiają). A przynajmniej trzy razy w tygodniu i rysują oburącz, jest to rysowanie jednocześnie obydwoma rękoma, poprawia to koordynację „ręka-oko” i umiejętności matematyczne.
To co robię, wszystkie proponowane przeze mnie ćwiczenia, dostosowane do zainteresowań, stopnia rozwoju moich wychowanków sprawiają dzieciom ogromną przyjemność a dzięki nim szybciej się uczą, lepiej się koncentrują, szybciej czytają, poprawia się ich rozumienie przeczytanego tekstu, pamięć i jeszcze długo, długo by tu wymieniać korzyści.
Swoją fascynacją Gimnastyką Mózgu zaraziłam rodziców moich wychowanków, uczestniczą oni w spotkaniach z instruktorką KE, zajęcia otwartych, których tematem są ćwiczenia GM i ćwiczą z dziećmi w domu.
Katarzyna Żubrowicz
Przykładowe szablony do jednoczesnego rysowania/napięcia linii obiema rękami zaczerpnięte ze strony FB Работа с деца със СОП