Stowarzyszenie KLANZA
KONSPEKT ZAJĘCIA DLA DZIECI 5-6LETNICH autorka: Marta Aksman
Temat: W krainie bajek
Cele:
Pomoce:
Literatura:
Przebieg zajęcia:
Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat znanych im bajek. dzieci wypowiadają się o swoich ulubionych bohaterach. Nauczycielka tak prowadzi rozmowę, aby uzyskać informacje na temat tego: gdzie można bajki obejrzeć, jak powstają bajki, różnych rodzajów bajek – animowane, przedstawienia kukiełkowe, występ aktorów w teatrze, film w kinie itp.
Następnie zadaje pytanie: „Co by było, gdyby nie było bajek” – wspólnie z dziećmi ustalają, jakie wyniknąć mogą konsekwencje, gdyby nie było bajek.
Nauczycielka zadaje również inne pytania rozwijające twórcze myślenie dzieci;
„Co by było, gdyby kopciuszek nie zgubił pantofelka”,
„Co by było, gdyby postacie z bajek zamieniły się miejscami, np. zamiast wilka u babci w chatce było by w łóżku brzydkie kaczątko”
Nauczycielka przeprowadza rozmowę z dziećmi na podstawie wiersza.
BAJKA ZGADYWANKA M. Brykczyński
Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
Tam gdzie świat jest odwrócony,
Dla Alicji małą chatkę,
Zbudowali Krzyś z Puchatkiem.
A w tej chatce, na makatce,
Baba Jaga siedzi w klatce
Marząc we śnie, że na chwilkę
Śnieżkę zje do spółki z wilkiem
Chociaż Śnieżka, wielka śmieszka
Z babcią w innej bajce mieszka-
Za górami, za lasami,
Gdzie smok tańczy z rycerzami
A przy norce swej, w ogródku
Siedzi 7 krasnoludków
Każdy, paląc długą fajkę,
Opowiada inną bajkę
I z tych bajek dobra wróżka
Plecie wierszyk dla Kopciuszka,
A gdy jej zabraknie wątku
To zaczyna od początku
Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
Tam gdzie świat jest odwrócony
Wszystko plecie się bezładnie
Jak rozwikłać to, kto zgadnie?
Dzieci dobierają się w kilkuosobowe zespoły. Każdy zespól otrzymuje kopertę. Po jej otwarciu dzieci odczytują tytuł bajki. Zadanie polega na pokazaniu ruchem bez używania słów fragmentu bajki – pozostałe dzieci odgadują, o jakiej bajce jest mowa.
Dzieci siedzą w półkolu. Nauczycielka porozkładała na podłodze wyrazy związane z tytułami bajek. Zadaniem dzieci jest odnalezienie wyrazów pasujących do siebie i połączenie je w tytuły bajek, np.
CZERWONY KRÓLEWNA JAŚ
DRATEWKA W BUTACH ŚNIEŻKA
i MAŁGOSIA SZEWCZYK KOT
Każde z dzieci dostaje rekwizyt pasujący do konkretnej bajki. Tych rekwizytów może być tyle, aby dotyczyłynp.2-3 bajek. dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki. Na przerwę dobierają się w zespoły zgodnie z pasującymi do siebie rekwizytami. Po połączeniu się w grupki, dzieci odgrywają krótkie scenki związane z poszczególnymi bajkami wykorzystując posiadane rekwizyty.
Dzieci siedzą przed nauczycielką. Na tablicy jest obrazek zakryty paskami papieru. N-elka zdejmuje jeden a dzieci próbują odgadnąć jak bajka przedstawiona została na ilustracji.
Takich obrazków może być kilka.
Dzieci wykonują kukiełki mając do wyboru różnorodne materiały plastyczne, np. bibuła, włóczka, krepina, kolorowy papier, wata i inne Podstawą jest papierowa torebka śniadaniowa. dzieci naklejają wycięte przez siebie elementy, tak aby powstała postać z bajki.
Po zakończonej pracy opowiadają o swoich pracach.
KONSPEKT ZAJĘCIA DLA DZIECI 5-6LETNICH autorka: Marta Aksman
Temat: W krainie bajek
Cele:
Pomoce;
czarownica bez miotły, kot bez butów i kapelusza,
Literatura:
Przebieg zajęcia
Choć to nie rolnik, lecz rolę ma, często w teatrze lub w filmie gra.
Zakładają sztuczne włosy, przyklejają wąsy, nosy. Czasem noszą maski. Dostają oklaski.
Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek?
Podnosi się, to opada, a gdy spada, to się klaszcze. Choć nie śpiewa i nie gada, ważną rolę gra w teatrze.
Choć nie żywe – ale żyją – widzowie im brawa biją. Występują w teatrze, chętnie na nie patrzę.
Jakie to maluchy zawsze są brodate i ciężko pracują i zima i latem?
Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspomnicie. Chodziłem tam w butach, miałem lżejsze życie.
a/ wersja łatwiejsza
Dzieci podzielone są na dwa zespoły. Każde z dzieci w swoim zespole dostaje dowolny fragment tego samego obrazka. Zadaniem dzieci jest szybkie ułożenie obrazka z części i podanie tytułu bajki.
Dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki. Na ustalone hasło odszukują się w swojej drużynie i składają obrazek w całość.
b/ wersja trudniejsza
Nauczycielka rozdaje wszystkim dzieciom po jednym fragmencie obrazka. Dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki. Na ustalone hasło zatrzymują się i poszukują fragmentów obrazków pasujących do siebie.
Zadaniem dzieci jest szybkie ułożenie obrazka z części i podanie tytułu bajki.
Nauczycielka może w ten sposób rozdać dzieciom kilka obrazków, np.3-4.
Dzieci siedzą w półkolu. Na podłodze leżą obrazki przedstawiające bajki a obok podpisy z ich tytułami. Dzieci wspólnie z nauczycielką dopasowują tytuły bajek do obrazków.
Nauczycielka przedstawia obrazki, na których brakuje charakterystycznego elementu dla postaci, sytuacji itp.
Nauczycielka pokazuje obrazek i pyta, czego tu brakuje, np.:
karoca – woźnicy, koni, królewny,
kot na drodze w lesie – kapelusza, butów węzęłka,
staw – kaczątka, łabędzia,
czarownica – miotły, domku na kurzej łapce, Jasia i Małgosi
sala zamkowa – Kopciuszka, królewicza, złej macochy, gości na balu.
Dzieci malują farbami plakatowymi mając do dyspozycji następujące pomoce – gąbki, lignina, stemple z wełny i z ziemniaków, korki od butelki oraz inne materiały nadające się do tego zadania.
Po wykonaniu pracy dzieci wypowiadają się na ich temat.